Beskrivelse
Noveller med temaet Lykke!
kr. 45.00
Hør Henning Mortensens Lykke her:
Hør Anja Otterstrøms Kost og logi her:
Idéer til spørgsmål til Henning Mortensen: Lykke
Indledende spørgsmål: diskuter og begrund dine synspunkter Arbejd gerne sammen to og to – diskuter derefter med hele klassen:
Synes du at danskerne generelt er et lykkeligt folk?
Er du lykkelig? Hvorfor/ hvorfor ikke?
Hvad skal der til for at gøre dig lykkelig?
Arbejd sammen to og to. Forklar din makker hvad ordene betyder uden at nævne selve ordet
A: et ægteskab, et parcelhus, en bregne, strandingsgods, almindelig
B: en kunstner, en lussing, et fritidshjem, et gudbarn, rådden
Arbejd sammen to og to og besvar følgende spørgsmål til teksten:
Hvem er fortælleren?
Hvordan gør hans kone ham lykkelig?
Hvad synes at være nøglen til ægteparrets lykke?
Hvis nøgleordene i teksten er middelklasse, børneopdragelse, sex og venner, hvor stor betydning har penge så i disse forhold?
Hvilke opløsningstendenser tror du fortælleren tænker på i sidste afsnit af novellen side 5?
Side 3 linje 4 fra neden: ”…og vandets plasken og sprudlen afleder opmærksomheden fra trafikstøjen længere borte. Vi kalder springvandet ”Akustisk Parfume”. Hvis dette er en skjult kommentar fra forfatterne, hvad vil han så sige med dette?
Idéer til spørgsmål til Dorte Nors: Vinterhaven
Indledende spørgsmål: diskuter og begrund dine synspunkter Arbejd gerne sammen to og to – diskuter derefter med hele klassen:
Har du teenagebørn?
Ligner de fortælleren på nogen måde?
Kan du huske hvordan du havde det da du selv var teenager?
Arbejd sammen to og to. Forklar din makker hvad ordene betyder uden at nævne selve ordet
A: en vinterhave, en skuespiller, en drømmeseng, en briks, en topscorer
B: Substral, et sygesikringsbevis, en bagatel, en potteplante, et føresæde.
Arbejd sammen to og to og besvar følgende spørgsmål til teksten:
Hvem er fortælleren?
Er fortælleren en dreng eller en pige? Giv en begrundelse.
Hvordan forandres teenagerens liv lige pludseligt?
På hvilken måde husker han/hun hvad der skete hvornår – hvad fortæller det os om ham/hende?
Hvordan påvirker skilsmissen ham?
Hvorfor flytter han tilbage til sin far?
Hvad sker der i faderens liv?
Beskriv Margit og hendes søn.
Hvorfor ændrer teenageren sin opfattelse af faderen?
Hvem er hovedpersonen i novellen: faderen eller teenageren?
Hvad synes du om fortælleren efter at have læst historien?
Hvad synes du om faderen?
Udehavens sukkulente planter kunne være en indirekte kommentar fra forfatteren – hvad symboliserer de?
Idéer til spørgsmål til Anja Otterstrøm: Kost og logi
Arbejd sammen to og to. Forklar din makker hvad ordene betyder uden at nævne selve ordet
A: kost og logi, en brevsprække, en besked, hyggelig, en kæreste
B: en morgenkåbe, en årsag, forloren skildpadde, en føntørre, en snorken
Arbejd sammen to og to og besvar følgende spørgsmål til teksten. Begrund dine synspunkter:
Også denne novelle har en jeg-fortæller. Hvad er fordelene – og måske ulemperne ved denne teknik?
Over hvor lang tid strækker denne novelle sig?
Hvordan vil du karakterisere sproget: talesprog eller skriftsprog? Begrund med eksempler fra teksten.
Hvilke interesser har fortælleren som adskiller sig fra ekskærestens?
Hvad fortæller hun veninden Karoline– og hvorfor?
Hvordan forløber fredagen?
Og lørdagen?
Hvorfor tror du hun lægger nøglen under måtten?
Hvorfor sletter hun hans sms’er? Gør hun det – eller har han aldrig sendt dem?
Hvorfor er kiksene væk?
Hvordan vil du forklare at han har spist resterne af den forlorne skildpadde?
Hvem tror du har slået op?
Har du prøvet at slå op med en kæreste? Hvorfor og hvordan påvirkede det dig?
Noveller med temaet Lykke!
Vægt | 0.045 kg |
---|
Ved fortsat at bruge webstedet, accepterer du brugen af cookies. mere information
Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept